האם אנחנו מתקרבים לסופה של TIK-TOK?
גילוי נאות – לכותב שורות אלה יש 6 התערבויות פתוחות על כך שטיק-טוק לא תשרוד את 2023.
אז יכול להיות שתומי לוקח את כל הקופה?
הרשת החברתית הפופולרית בקרב בני נוער עולה הרבה מאוד לכותרות כשנויה במחלוקת – הן מבחינת התכנים וההשפעה שלהם על בני/ות נוער ברחבי העולם והן כמוקד סכסוך בין ארצות הברית והמערב באופן כללי לבין סין, שממשלתה היא למעשה הבעלים של האפליקציה.
כבר בתקופת הנשיא טראמפ, הייתה טיק-טוק על הכוונת של הממשל האמריקאי, ורגע לפני הבחירות של 2020, טראמפ אמר
אבל לפני שנמשיך לעסוק בהתפתחויות הגיאו-פוליטי-אסטרטגיות המורכבות, נעבור לנושא התוכן.
טיק-טוק מכוונת ומוכוונת בצורה ברורה לבני/ות נוער.
התכנים שמקודמים על-ידי הפלטפורמה בצורה אקטיבית פונים ישירות אל הקהל הצעיר (והצעיר מאוד).
כמו כל רשת חברתית, האלגוריתם של טיק-טוק מנסה לגרום למשתמשיה להתמכר לרשת. אך בעוד שלקהל בוגר יותר אמורים להיות יותר כלים קוגניטיביים להתמודד עם התמכרות שכזאת, בטיק-טוק פונים בתכנים ואלגוריתם לקהל שעדיין לא רכש את הכלים הללו.
""טיק-טוק מנצלת קטינים ואת חוסר היכולת שהם לשלוט בדחפים וברגשות שלהם"" כך נכתב בתביעה שהוגשה בימים אלה נגד טיק-טוק על-ידי משפחותיהן של שתי ילדות, בנות 8 ו-9 מקליפורניה, שמתו לאחר שהעלו תיעוד שלהן כחלק מ""אתגר טיק-טוק"" שבו המצולמים חונקים את עצמם עד אובדן הכרה.
המקרה הטראגי מצטרף לתכנים ו""אתגרים"" מסוכנים שעפ""י הסברה מקודמים בצורה אקטיבית לבני/ות נוער ומעודדים פגיעה עצמית/באחרים, ונדליזם, סיכון חיים ובאופן כללי כאוס מוחלט ברגשות בני/ות הנוער המשתמשים.
אבל המכה המשמעותית ביותר לטיק-טוק בימים אלה הגיעה דווקא מהצד הטכני של הרשת, ויותר נכון מה-FCC – הנציבות הפדרלית לתקשורת בארצות הברית, שאחראית על נושא התקשורת במדינה.
הנציבות טוענת, ולא בפעם הראשונה כאמור, שישנו חשש מובהק לשימוש במידע שנצבר על-ידי טיק-טוק באופן שפוגע בבטחון הלאומי האמריקאי ובבטחון המשתמשים/ות עצמם/ן.
כידוע, כל הרשתות החברתיות צוברות את הדאטה שלנו כמשתמשים ומשתמשות באותה דאטה לשימושן המסחרי.
אך בעוד ישנו הסכם בין חנויות האפליקציות (אפ-סטור וגוגל פליי) לאפליקציות עצמן על שקיפות בשימוש באותו מידע, עולה כי טיק-טוק הסינית מסתירה מידע ולא חושפת אותו או את השימושים שלה בו.
נכון לכעת, ממליצה הנציבות הפדרלית לתקשורת לחנויות האפליקציה של אפל וגוגל להסיר את טיק-טוק מחנויות האפליקציות שלהן, אך עדיין לא מעבירה הוראה לעשות כך.
אם תהפוך ההמלצה הברורה להנחיה חוקית של ה-FCC יהיה זה ככל הנראה סופה של האפליקציה שלא תוכל לפעול בחנויות האפליקציות הגדולות בעולם, בדומה למה שקרה למותג הסיני הסלולרי הענק HUAWEI שמסתפק היום בשוק חנות האפליקציות הסינית בלבד, לאחר שנאסר על גוגל ואפל לצרף את חנויות האפליקציות שלהן במכשירי החברה.
אה, ואפשר גם להוסיף כמה תווים על כך שפייסבוק (מטא), באמצעות אינסטגרם נוגסת לטיק-טוק בביסים קטנים אך בטוחים ב""קהל הביניים"", מאז הוציאה לאוויר העולם את ה""רילס"", שמחקים למעשה את חוויית טיק-טוק.
מהלך דומה עשו בפייסבוק כשהביאו לעולם את הסטוריז, ונגסו אט-אט ועד מוות קליני למעשה באפליקציה הקודמת שאיימה עליה, סנאפצ'ט זכרה כמעט לברכה.
בנימה אישית, יהיה לי לא ממש ממש כואב לראות בסופה של טיק-טוק שעושה הרבה יותר רע מטוב בעולם הסושיאל.
ולכם/ן?